Cele mai citite articole

Persoanele care se ocupa de ingrijirea copiilor, fie ca sunt parinti, bona/babysitter sau alte categorii trebuie sa cunoasca foarte bine stadiile de crestere pentru a ajuta la dezvoltarea acestora.

Copiii abia nascuti si pana la varsta de 1 an, pana cand este recomandat a fi hraniti cu lapte matern ori supliment de lapte praf, in functie de varsta acestora sunt denumiti generic sugari ("infanti").

Fiecare copil are propriul sau ritm de dezvoltare, de aceea, doi copii nascuti in acelasi timp pot evolua foarte diferit. Unii copii pot fi tacuti si dorm foarte mult in timp ce altii sunt foarte activi. Aceste diferente trebuie acceptate si cu cat sunt intelese mai repede cu atat sugarii pot fi ajutati sa creasca si sa se dezvolte mai armonios.

Un copil nu poate fi considerat neaparat mai bun ori mai avansat daca vorbeste ori merge mai devreme decat un altul, de aceea, cele ce urmeaza descriu caracteristicile generare, aproximative, ale sugarilor analizate pe trei planuri distincte:

  1. fizic - dezvoltarea corpului si a motricitatii
  2. emotional - felul in care interactioneaza cu ce este in jurul sau fie ca este vorba de obiecte ori de persoane sau animale
  3. intelectual - gandirea si limbajul

Foarte important este sa le intelegem nevoile in conditiile in care fiecare arata si se comporta diferit fara a-i influenta sa arate ori sa faca ce face un alt copil de aceeasi varsta.

Nou nascuti pana la 6 luni

Dezvoltarea fizica

Imediat dupa nastere sugarii nu-si pot controla miscarile, acestea fiind in mare parte reflexe pentru ca sistemul nervos nu este dezvoltat complet. In timpul primelor luni de viata extrauterina sugarii pot vedea clar obiectele care sunt la 20-30 cm restul fiind percepute in ceata sau deloc. Cu timpul, vederea se dezvolta o data cu sistemele muscular si nervos ajungand sa-si poata tine capul si corpul in pozitia sesut cu putin ajutor. In jurul varstei de cinci luni majoritatea bebelusilor se pot roti pe burta si inapoi pe spate.

Dezvoltarea emotionala

Dezvoltarea emotionala incepe o data cu perceptia parintilor ori babysitter-ului a nevoiilor de a schimba scutecul de a hrani sugarul cand ii este foame ori de a-l alina atunci cand acesta plange. Copilul plange pentru a-si exprima foamea, supararea sau durerea. Plansul este modalitatea prin care isi exteriorizeaza aceste stari pentru ca la aceasta varsta trece usor de la suparare la bucurie si viceversa. Tot timpul trebuie sa aiba sentimente de siguranta si confort. In aceste conditii ii este usor sa zambeasca la diferiti stimuli si la persoane cunoscute dupa ce a invatat sa recunoasca figuri si voci.

Dezvoltarea intelectuala

Dupa o anumita varsta, sugarii incep sa gangureasca, sa-si studieze mainile iar mai tarziu picioarele. Totodata sesizeaza sunetele si se intorc in directia din care vin pentru a le identifica. O data cu dezvoltarea vedererii incep sa urmareasca obiectele si persoanele din incapere. O modalitate prin care incearca sa exploreze mediul inconjurator este de a duce totul la gura. Aceast obicei este mentinut pana tarziu, pana dupa varsta de un an.

Plansul are diferite tonalitati in functie de starea pe care doresc sa o exprime: foame, iritare sau durere.

Persoanele care se ocupa de ingrijirea copiilor, fie ca sunt parinti, bona/babysitter sau alte categorii trebuie sa cunoasca foarte bine stadiile de crestere pentru a ajuta la dezvoltarea acestora.

Copiii abia nascuti si pana la varsta de 1 an, pana cand este recomandat a fi hraniti cu lapte matern ori supliment de lapte praf, in functie de varsta acestora sunt denumiti generic sugari ("infanti").

Fiecare copil are propriul sau ritm de dezvoltare, de aceea, doi copii nascuti in acelasi timp pot evolua foarte diferit. Unii copii pot fi tacuti si dorm foarte mult in timp ce altii sunt foarte activi. Aceste diferente trebuie acceptate si cu cat sunt intelese mai repede cu atat sugarii pot fi ajutati sa creasca si sa se dezvolte mai armonios.

Un copil nu poate fi considerat neaparat mai bun ori mai avansat daca vorbeste ori merge mai devreme decat un altul, de aceea, cele ce urmeaza descriu caracteristicile generare, aproximative, ale sugarilor analizate pe trei planuri distincte:

  1. fizic - dezvoltarea corpului si a motricitatii
  2. emotional - felul in care interactioneaza cu ce este in jurul sau fie ca este vorba de obiecte ori de persoane sau animale
  3. intelectual - gandirea si limbajul

Foarte important este sa le intelegem nevoile in conditiile in care fiecare arata si se comporta diferit fara a-i influenta sa arate ori sa faca ce face un alt copil de aceeasi varsta.

Nou nascuti pana la 6 luni

Dezvoltarea fizica

Imediat dupa nastere sugarii nu-si pot controla miscarile, acestea fiind in mare parte reflexe pentru ca sistemul nervos nu este dezvoltat complet. In timpul primelor luni de viata extrauterina sugarii pot vedea clar obiectele care sunt la 20-30 cm restul fiind percepute in ceata sau deloc. Cu timpul, vederea se dezvolta o data cu sistemele muscular si nervos ajungand sa-si poata tine capul si corpul in pozitia sesut cu putin ajutor. In jurul varstei de cinci luni majoritatea bebelusilor se pot roti pe burta si inapoi pe spate.

Dezvoltarea emotionala

Dezvoltarea emotionala incepe o data cu perceptia parintilor ori babysitter-ului a nevoiilor de a schimba scutecul de a hrani sugarul cand ii este foame ori de a-l alina atunci cand acesta plange. Copilul plange pentru a-si exprima foamea, supararea sau durerea. Plansul este modalitatea prin care isi exteriorizeaza aceste stari pentru ca la aceasta varsta trece usor de la suparare la bucurie si viceversa. Tot timpul trebuie sa aiba sentimente de siguranta si confort. In aceste conditii ii este usor sa zambeasca la diferiti stimuli si la persoane cunoscute dupa ce a invatat sa recunoasca figuri si voci.

Dezvoltarea intelectuala

Dupa o anumita varsta, sugarii incep sa gangureasca, sa-si studieze mainile iar mai tarziu picioarele. Totodata sesizeaza sunetele si se intorc in directia din care vin pentru a le identifica. O data cu dezvoltarea vedererii incep sa urmareasca obiectele si persoanele din incapere. O modalitate prin care incearca sa exploreze mediul inconjurator este de a duce totul la gura. Aceast obicei este mentinut pana tarziu, pana dupa varsta de un an.

Plansul are diferite tonalitati in functie de starea pe care doresc sa o exprime: foame, iritare sau durere.

6-12 luni

6-12 luni

Dezvoltarea fizica

La aceasta varsta copiii simt nevoia de a dormi de doua ori pe zi: somnul de dimineata (pana in ora 12) si cel de dupa-amiaza. Este indicat ca babysitter-ul sa cunoasca aceste obiceiuri si sa le respecte, mai ales ca incep sa-si formeze un program de masa si somn. In timpul zilei au trei mese principale, iar la intervale diferite de timp servesc mici gustari sau se alimenteaza cu lichide. Unii copii manifesta dorinta de a se hrani singuri tinand lingura in mana sau canita cu ceai, apa sau lapte.

Mersul de-a busilea nu mai este o enigma pentru ei, desi sunt copii care sar peste aceasta etapa incercand sa se ridice in picioare. Mainile si degetele de la maini sunt controlate foarte bine reusind sa apuce obiecte cu doua degete. O placere deosebita este de a ridica obiecte si de a le arunca atrasi de zgomotul facut in cadere si de miscarea in sine.

Spre aproape un an pot merge cu usurinta sustinandu-se de mobila ori cu ajutor din partea parintilor ori bonei. Majoritatea copiilor fac primii pasi singuri in jurul varstei de 12 luni.

Dezvoltarea emotionala

Unii copii, raspund cand sunt strigati pe nume. De asemenea recunosc persoanele straine si le este teama de ele fiind mai retrasi sau chiar plangand in prezenta lor.

Ei vor ca nevoile lor sa fie indeplinite imediat iar daca acest lucru nu se intampla devin nervosi. Spre amuzamentul celor din jur, unii copii "vorbesc" cu ei insisi in fata oglinzii.

In acelasi timp incep sa invete ce este permis si ce nu, desi au o placere deosebita de a face contrariul spre disperarea babysitter-ului.

Dezvoltarea intelectuala

Copii interactioneaza cu cei din jur raspunzand la anumiti stimuli. De exemplu bat din palme cand sunt bucurosi sau incantati ca au reusit o actiune ori fac din mana "la revedere". Obiectele sunt recunoscute si asociate cu numele acestora daca le sunt cerute.

Cuvintele simple formate din silabe repetitive sunt pronuntate cu usurinta. Este foarte important ca parintii si babysitter-ul sa li se adreseze corect fara a stalci cuvinte, eventual cu propozitii scurte si usor de inteles.